personeelsfeest

Een feestje: volgens Maslow het perfecte cadeau

Heb jij een eigen onderneming en werk je samen toffe collega’s? Helpen deze collega’s aan aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen? Als het antwoord op beide vragen ja is dan is het hoog tijd om je personeel te belonen. Belonen hoeft absoluut niet met geld. Sterker nog, geld is een hele slechte motivator. Er zijn veel verschillende manieren om jouw collega’s (werknemers) kan bedanken / belonen. Je zou bijvoorbeeld iedereen een kerstcadeau kunnen geven of iedereen uitnodigen om een hapje te gaan eten. Dit zijn leuke opties, maar er zijn veel leukere opties die jou en je team dichter samen kunnen brengen.

De piramide van Maslow als richtlijn

Zoals ik in de inleiding al vertelde, is geld een slechte motivator. Deze informatie is bekend sinds de jaren 50 en er zijn een hoop onderzoeken die dit bevestigen.

De simpelste en meest duidelijk manier om dit toe te lichten, is met een voorbeeld waar iedereen wel eens van heeft gehoord: de Piramide van Maslow.

Omdat deze theorie inzicht geeft in de ordening van behoefte, is het makkelijk om te zien wat je moet doen om deze behoefte te vervullen. Omdat geld zit in de tweede laag van de piramide (veiligheid en zekerheid) zit, voorziet geld in een redelijk basale behoefte. Zodra er voldoende geld is, zal er worden gestreefd naar de volgende laag.

Het perfecte bedankje

Om het perfecte bedankje te kunnen geven aan je personeel zul je dus moeten voorzien in lagen hoger in de piramide. Er bestaat een manier waarmee je de bovenste drie lagen uit de piramide kunt combineren in één cadeau. Deze tactiek een van de meeste succesvolle tactieken sinds het begin der tijden en werd door alle grote heersers tactisch ingezet. 

We hebben het natuurlijk over een groot bedrijfsfeest

Even terug naar die piramide.

De 3e laag van de piramide is: behoefte aan sociaal contact. Nou, volgens mij wordt het niet socialer dan een gezellig fuifje.

De 4e laag van de piramide is: erkenning en waardering. Om een goed bedrijfsfeest te organiseren moet deze zijn toegewijd aan het personeel. Vanaf de planning tot de afsluiting moet het duidelijk zijn dat het feest wordt gegeven voor het personeel. Laat blijken dat je dankbaar; dankbaar voor het harde werk dat ze verrichten en de goede resultaten die ze leveren.

Zet in de uitnodiging een persoonlijk complimentje voor iets wat de persoon goed doet (of heeft gedaan). Dit kost extra tijd, al helemaal als je een grote organisatie hebt, maar het toont gelijk aan dat je oprechte interesse hebt in je personeel en ze erkent en waardeert.

Tip: Om succesvol te voorzien in de 4e laag van de piramide, moet je het menen. Als je zelf niet in staat bent om deze taak oprecht uit te voeren, dan is dat geen probleem, maar ga dan op zoek naar iemand die hier wel toe in staat is.

De 5e (bovenste) laag uit de piramide is zelfrealisatie. Dit is de behoefte om zijn persoonlijkheid en zijn mentale groeimogelijkheden te ontwikkelen en te waarderen. Om te voorzien in deze laag moet je creatief zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen wat mensen willen bereiken of welke grote doelen ze hebben en hoe jij ze kan helpen bij het behalen van deze doelen. Biedt vervolgens een oplossing tijdens het feest voor een knallende afsluiter. 

Al met al kan een bedrijfsfeest enorm veel doen voor jouw personeel, zolang je het maar meent. Dus als jij graag je personeel zou willen bedanken; begin dan nu met het plannen van je volgende fuifje! 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op