Dieet

intermitterend vasten?

16/8 intermitterend vasten omvat het beperken van de consumptie van voedsel en caloriehoudende dranken tot een vast tijdsbestek van acht uur per dag en het onthouden van voedsel gedurende de resterende 16 uur.

Deze cyclus kan zo vaak worden herhaald als u wilt – van slechts één of twee keer per week tot elke dag, afhankelijk van uw persoonlijke voorkeur.

Een vastendieet is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen, vooral onder degenen die willen afvallen en vet willen verbranden. Terwijl andere diëten vaak strikte regels en voorschriften hanteren, is 16/8 intermitterend vasten gemakkelijk te volgen en kan het echte resultaten opleveren met minimale inspanning.

Het wordt over het algemeen als minder beperkend en flexibeler beschouwd dan veel andere dieetplannen en past gemakkelijk in vrijwel elke levensstijl. Naast het verbeteren van het gewichtsverlies, wordt aangenomen dat 16/8 intermitterend vasten ook de bloedsuikerspiegel verbetert, de hersenfunctie stimuleert en de levensduur verlengt.

Hoe te beginnen met een vastendieet?

Een vastendieet is eenvoudig, veilig en duurzaam. Om te beginnen, begint u met het kiezen van een venster van acht uur en beperkt u uw voedselinname tot die tijdspanne.

Veel mensen eten het liefst tussen 12.00 en 20.00 uur, omdat je dan alleen ‘s nachts hoeft te vasten en het ontbijt hoeft over te slaan, maar toch een uitgebalanceerde lunch en diner kunt eten, samen met een paar tussendoortjes gedurende de dag.

Anderen kiezen ervoor om tussen 9.00 uur en 17.00 uur te eten, waardoor er voldoende tijd is voor een gezond ontbijt rond 09.00 uur, een normale lunch rond het middaguur en een licht vroeg diner of tussendoortje rond 16.00 uur. voordat je begint met vasten.

U kunt echter experimenteren en het tijdsbestek kiezen dat het beste bij uw schema past. Om de potentiële gezondheidsvoordelen van uw dieet te maximaliseren, is het bovendien belangrijk om tijdens uw eet periodes vast te houden aan voedzame, hele voedingsmiddelen en dranken.

Het aanvullen van voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen kan helpen uw dieet af te ronden en u in staat te stellen de vruchten te plukken die dit regime te bieden heeft. Probeer elke maaltijd in evenwicht te brengen met een goede variëteit aan gezond, heel voedsel, zoals:

  • Fruit: appels, bananen, bessen, sinaasappels, perziken, peren, etc.
  • Groenten: broccoli, bloemkool, komkommers, bladgroenten, tomaten, etc.
  • Volkoren Granen: Quinoa, rijst, haver, gerst, boekweit, etc.
  • Gezonde vetten: olijfolie, avocado’s en kokosolie
  • Eiwitbronnen: vlees, gevogelte, vis, peulvruchten, eieren, noten, zaden enz.

Het drinken van calorievrije dranken zoals water en ongezoete thee en koffie, zelfs tijdens het vasten, kan ook helpen uw eetlust onder controle te houden terwijl u gehydrateerd blijft.

Aan de andere kant kan eetbuien of overdrijven met junkfood de positieve effecten van 16/8 intermitterend vasten teniet doen en uiteindelijk meer kwaad dan goed doen voor je gezondheid.

Bij vastendieet wordt alleen gegeten gedurende een periode van 8 uur en vasten gedurende de resterende 16 uur. Het kan gewichtsverlies ondersteunen en de bloedsuikerspiegel, hersenfunctie en levensduur verbeteren. Eet een gezond dieet tijdens uw eetperiode en drink calorievrije dranken zoals water of ongezoete thee en koffie. Vraag uw vitaliteitscoach voor meer informatie! 

Door Redactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + 9 =