kantoormeubel

Waarbij vroeger alleen ZZP’ers vaak thuis een kantoor of werkplek hadden, hebben ook medewerkers van grotere organisaties de afgelopen jaren een werkplek thuis moeten inrichten. Deze ontwikkeling heeft een sterke invloed gehad op de trends in kantoormeubelen voor zowel ZZP’ers als MKB’ers. Waarbij aan het begin van de Corona pandemie iedereen nog dacht dat nadat de noodzaak van thuiswerken weg was, iedereen weer naar kantoor zou gaan, lijkt dit scenario nu definitief van de baan. Medewerkers, organisaties en de markt voor kantoormeubelen heeft zich zo goed aangepast aan het thuiswerken dat alleen de voordelen nog maar gezien worden. Met het lezen van dit artikel raak je up-to-date over trends in kantoormeubelen en de voordelen van thuiswerken. Want voor zowel ZZP’er als MKB’er biedt zelf thuiswerken en het thuiswerken van eventueel personeel voordelen. 

De afgelopen jaren zijn er een aantal trends voor totaalinrichting kantoormeubelen ontwikkelend. Wanneer je als ZZP’er al jaren thuis werkt, of wanneer je jouw nieuwe werkplek thuis gaat inrichten, kun je hiervan profiteren. De mooiste trend is het design van kantoormeubelen. Het thuiswerken heeft de zakelijke uitstraling die kantoormeubelen hadden, vervangen door een kleurrijk, organisch en “gezellig” ontwerp. Je thuiskantoor of werkplek is mooi, straalt ontspanning uit en is een plek waar je heerlijk gefocust aan jouw taken kunt werken. Door middel van ergonomische, maar toch mooie kantoormeubelen, van bijvoorbeeld Havic kantoormeubelen, sluit jouw thuiskantoor volledig aan bij de rest van je woning. Een andere trend die inspeelt op ergonomisch werken zijn de zit-sta bureaus. Hiermee wissel je van werkhouding waardoor je lichamelijke klachten kunt voorkomen. Wanneer je jouw medewerkers hun werkplek laat inrichten, dan is het verstandig om een zit-sta bureau te overwegen. Dit geldt uiteraard ook voor de zelfstandige ondernemer die zijn eigen kantoor gaat inrichten. 

MKB’ers maak gebruik van de ruimte!

Misschien heb je de term “het nieuwe werken” voorbij horen komen. Hier valt het thuiswerken onder, maar ook de nieuwe manier van het gebruik van het kantoor. In plaats van vaste werkplekken per medewerker, kun je de beschikbare vierkante meters indelen op basis van taak. Deze dynamische inrichting van het kantoor wordt ondersteund met handige kantoormeubelen. Je kunt hierbij kijken naar onder andere:

  • Modulaire zitsystemen en werkplekken;
  • Multifunctionele meubels, zoals vergaderstoelen, die ergonomisch zijn om ook als bureaustoel te gebruiken;
  • Bench werkplekken: geschakelde tafels om met meerdere mensen samen te kunnen werken, maar ook wanneer het nodig is individueel gefocust aan te kunnen werken

Voor veel organisaties heeft deze manier van werken het ruimtetekort in de kantoren opgelost. Het zal je misschien verbazen, maar grote bedrijven en organisaties zoals banken en overheidsorganisaties spreken inmiddels niet alleen een minimum aantal dagen per week aanwezigheid af, maar ook een maximum. Je moet dus een aantal dagen thuis blijven werken. 

Welke invloed heeft het thuiswerken op mensen?

Onderzoek van de overheid laat zien dat voor de pandemie er gemiddeld 4 uur per week thuis gewerkt werd. Ten opzichte van de pandemie neemt dit met 50% toe naar 8 uur per week. Deze stijging is per branche verschillend, voor kantoorbanen waarbij fysieke aanwezigheid minder noodzakelijk is, is dit uiteraard het grootst. De investering die gedaan is in het inrichten van het thuiskantoor wordt hiermee dubbel en dwars terug verdient. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld het liefst 9 uur per week thuiswerken. Wel is het belangrijk bij jezelf en bij je personeel het effect in de gaten te houden. Gevoelens van vervreemding van het bedrijf en isolatie liggen op de loer. Voor de thuiswerker zelf is het belangrijk om scheiding aan te brengen tussen privé en werk. Dit is thuis het beste te doen met een fysiek afgescheiden plek om te werken, of wanneer er geen extra kamer is om tot thuiskantoor in te richten, een gescheiden werkplek te maken. Dit kan ideaal met een werkstation of deskcube. Hiermee maak je een door panelen half-afgescheiden ruimte waar je gefocust kunt werken. 

Conclusie en stappen voor jou als ondernemer

De zorgen die men eerst had over het thuiswerken van zowel de kant van de thuiswerker als de manager, lijkt niet uitgekomen te zijn. Inmiddels zien organisaties en medewerkers veel voordelen. Om deze voordelen ook in jouw organisatie terug te zien, ga je actief aan de slag met de nieuwe manier van werken. Dit doe je door jouw medewerkers of eigen werkplek ergonomisch in te richten en jouw kantoorruimte dynamisch in te richten. Daarnaast hou je contact met jouw medewerkers om gevoelens van isolatie, vervreemding of depressie/burn-out op tijd te zien en te kunnen voorkomen. Het nieuwe werken zal voor iedereen nog even wennen zijn, maar er is een positief gevoel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 4 =