personeel werven

Het is in een krappe arbeidsmarkt lastig om personeel te werven en daarom is het als werkgever nodig om je te onderscheiden. Er zijn verschillende technieken te gebruiken om werkzoekenden voor je bedrijf te interesseren. Wil je als bedrijf opvallen dan is het aan te raden om technieken te gebruiken met een originele en creatieve insteek. Goed personeel werven is in deze tijd nu eenmaal een uitdaging.

Zet je eigen personeel in

Er zijn steeds meer bedrijven die eigen personeel inzetten om nieuw personeel te werven. Elke werknemer in je bedrijf heeft een eigen netwerk aan familie, vrienden en kennissen. Op deze manier creëer je met alle kleine verschillende netwerken één groot netwerk. Om je werknemers te stimuleren actief op zoek te gaan naar nieuw personeel in de eigen kring, werpt een beloning vruchten af. Bijvoorbeeld door een premie te geven als de zoektocht via deze weg slaagt.

Trek de aandacht met cadeaus

Je wilt als werkgever natuurlijk niet dat een cadeau de enige reden is waarom een werkzoekende bij je bedrijf gaat werken. Toch is het handig en slim om een cadeau in het vooruitzicht te stellen, want daarmee trek je de aandacht. Dit is een wervingstechniek die steeds vaker te zien is. Zo zijn er bedrijven die het halen van een rijbewijs in het vooruitzicht stellen en bedrijven die een reis aanbieden. Uiteraard zijn er dan wel voorwaarden verbonden aan de cadeaus, zodat het personeel na ontvangst daarvan niet direct weer vertrekt. Dergelijke acties zijn ludiek en komen zelfs vaak in het nieuws. Overigens zijn er ook steeds meer uitzendbureaus die sollicitanten een kleinigheidje als cadeau geven.

Kies de juiste kanalen

Er zijn meerdere acties te bedenken om personeel te werven, maar het is eveneens belangrijk dat je de juiste kanalen gebruikt. Het is tenslotte de bedoeling dat de vacature onder ogen komt van je doelgroep. Overigens is het aan te raden om meerdere kanalen te gebruiken in je zoektocht naar personeel. In de eerste plaats vermeld je de vacature op je eigen website en daarnaast zijn er verschillende vacature platforms waar je gebruik van kan maken. In aanvulling daarop zet je social media in om de vacature nog meer exposure te geven. Heb je een bedrijfspand, zoals een winkel dan kan je van passerend publiek de aandacht trekken met het presenteren van je vacature.

Ga op zoek via LinkedIn

LinkedIn is een groot zakelijk netwerk en is als kanaal om personeel te werven nog altijd enorm populair. Je kan de vacature via LinkedIn verspreiden, maar ook zelf op zoek gaan naar de beste kandidaat. Daar zijn onder meer zoekwoorden voor te gebruiken. Ook kan je aan je werknemers vragen om via LinkedIn de vacature te delen.

Offline werven

Er is nog een goede techniek om personeel te zoeken en dat is door je te richten op offline werving. Organiseer bijvoorbeeld een open dag binnen je bedrijf ter kennismaking met de bedrijfscultuur en functies. Of creëer een banenmarkt waar belangstellenden vrijblijvend naartoe kunnen komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zes + 20 =