principes van cialdini

Als ondernemer heb je er vast wel eens van gehoord: de principes van Cialdini. De vraag is alleen hoe je dit kan integreren in je bedrijf. In dit artikel geven we meer uitleg over de verschillende principes en voorbeelden die je direct kan toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van relatiegeschenken.

Principes van Cialdini

Robert Cialdini is een specialist als het aankomt op marketing. Veel mensen leren op hun opleiding over de verschillende beïnvloeding principes die afkomstig zijn uit het boek ‘Influence’. Robert gaat uit van 7 manieren (was eerst 6, maar hij heeft jaren later een principe toegevoegd) hoe jij een consument/bedrijf kan overtuigen tot het kopen van je product of dienst. Dit zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment
  3. Sociale bewijskracht
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarste
  7. Eenheid

Vooral wederkerigheid is een principe die door veel bedrijven wordt toegepast. Dit principe gaat uit van het ‘geven en nemen’. Je geeft iets aan een consument, waardoor zij bereidt zijn om je product te kopen. Voorbeelden hiervan zijn het geven van samples, het geven van relatiegeschenken aan (potentiële) klanten of het geven van een kortingscode voor het aanmelden voor een nieuwsbrief. Hieronder gaan we dieper in op de voorbeelden.

Het geven van samples

Samples zijn een veel gebruikte manier door bedrijven, denk bijvoorbeeld aan grote merken als Coca-Cola, Ice Tea of Red Bull. De bedrijven delen samples van hun nieuwste producten gratis uit aan mensen. Hierdoor leren mensen het product kennen en is de kans aanwezig dat ze later in de supermarkt het product kopen, omdat ze er goede ervaringen mee hebben

Relatiegeschenken

Het geven van relatiegeschenken is een populaire manier van bedrijven die actief zijn in de B2B markt. Dit gebeurd in vorm van een pen, zonnebril, brain game tot dure geschenken zoals kaartjes voor een voetbalwedstrijd of een vakantie. Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld  eco pennen bedrukken erg populair omdat dit ook goed is voor het milieu. 

Wat de waarde is van een relatiegeschenk is vaak afhankelijk van hoeveel een klant oplevert. Bedrijven geven relatiegeschenken zodat de klant meer producten afneemt of langer klant blijft. 

Kortingscode

Ook een kortingscode is een veel gebruikte manier voor de wet van wederkerigheid. Grote kans dat je wel eens een kortingscode van Zalando heb gekregen met 10% korting op je bestelling. Hoewel Zalando misschien hierbij de marge op hun product verkleint, zorgt het er wel voor dat het onder je aandacht komt en is de kans groter dat jij een bepaald eerder koopt. Ook voor het aanmelden van een nieuwsbrief kan je als consument korting krijgen op je bestelling. Deze 10% korting hoopt een bedrijf terug te verdienen doordat je via een nieuwsbrief later weer op de website iets besteld.

Er zijn dus verschillende manieren hoe jij als ondernemer de principes van Cialdini in je bedrijf kan integreren.  Van het geven van relatiegeschenken zoals het bedrukken van een eco pen tot het geven van een kortingscode aan nieuwe bezoekers op je website. Analyseer wat de beste optie is voor je bedrijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × twee =