computer

Hoe genereer je leads

Voor alle bedrijven is een van de belangrijkste dingen is het generen van nieuwe klanten. Echter is het natuurlijk ook van belang om deze klanten een goed product te bieden, of een goede service natuurlijk. In de service business is mond op mond reclame heel gebruikelijk. Ook is deze vorm van reclame ontzettend effectief. In de dienstverlenende sector werven verschillende bedrijven dan ook vooral klanten dankzij mond op mond reclame, dit wordt ook wel b2b leadgeneratie genoemd. Voor sommige bedrijven met een product geldt dit natuurlijk ook. Toch is het voor hen lastiger om op deze manier klanten te genereren. Veel bedrijven die producten verkopen, krijgen nieuwe klanten dankzij betaalde en onbetaalde marketing.  

Klanten dankzij betaalde leads

Voordat een toekomstige klant een heeft betaald, wordt het ook wel een lead genoemd. Een lead is iemand die je product wellicht wilt kopen, maar dit nog niet heeft gedaan. Veel bedrijven zijn dus continue druk bezig met het werven van leads. Daarna proberen ze deze leads te veranderen in klanten. Het liefst terug kerende klanten natuurlijk.  Een voorbeeld van het werven van leads is het adverteren op Facebook. Wanneer je als bedrijf een advertentie op dit platform plaatst, kun je kiezen uit veel verschillende specialisaties om je doelgroep goed te bereiken. Als je je advertentie goed opzet, door middel van goede teksten en afbeeldingen, is de kans groot dat mensen naar je website gaan. De mensen die op je website aanwezig zijn en daadwerkelijk interesse hebben, worden leads genoemd. Het is erg gemakkelijk om te achterhalen hoe effectief een marketingcampagne was. Je kunt namelijk makkelijk achterhalen hoeveel mensen op de link in de advertentie hebben geklikt. Daarna kun je kijken hoeveel mensen daadwerkelijk actie ondernomen hebben, bijvoorbeeld het achterlaten van gegevens. Dit zijn in veel gevallen warme leads. De mensen die hierop volgend een aankoop doen, zijn klanten. 

‘Gratis’ leads dankzij zoekmachine optimalisatie 

Naast de betaalde leads die je kunt krijgen uit advertenties, is het ook mogelijk om ‘gratis’ leads te krijgen. Men spreekt van een gratis lead als deze lead voortkomt uit de eerste pagina van Google, zonder dat je adverteert. Echter is deze lead niet geheel gratis. Het heeft waarschijnlijk veel moeite gekost om je zoekmachine optimalisatie op orde te krijgen. Zo heb je teksten moeten schrijven en mogelijk externe links ingekocht. Wanneer je met jouw bedrijf nog niet bovenaan staat in Google, is er nog veel winst te behalen. Echter kost dit wel veel tijd en energie. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om dit uit te besteden aan een online marketing bureau. In dit geval zal het alleen geld kosten. Wanneer je het juiste online marketing bureau uitkiest kun je hier veel winst behalen. Helaas is dit wel een langdurig traject. Als je vandaag gaat beginnen aan je zoekmachineoptimalisatie, is het natuurlijk niet zo dat je direct bovenaan staat en leads zult genereren. De kans is groot dat hier een aantal weken of zelfs maanden overheen gaan. Daarentegen is het door middel van betaalde leads wel mogelijk om direct resultaat te zien. Dit komt doordat de advertenties gelijk zichtbaar zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *