Fietser

Heb jij altijd al een e-bike willen hebben, maar stond de investering je tegen? Dan hebben we goed nieuws voor je. Vanaf dit jaar is het stukken aantrekkelijker geworden om een zakelijke e-bike te rijden. Zowel op financieel als administratief gebied is er veel veranderd, wat zo zijn voordelen heeft voor jou, maar ook voor je werkgever. Het gevolg van deze veranderingen is dat de elektrische leasefiets van de zaak hetzelfde wordt behandeld als de auto van de zaak. De wetswijziging die hieraan ten grondslag lag is in het leven geroepen om de voorgaande regeling te versimpelen. Deze wijziging is in 2018 al geaccordeerd door het kabinet, maar pas ingegaan op 1 januari 2020.

Het doel van de versimpeling van de regels voor een e-bike leasen, is het stimuleren van het gebruik van de fiets binnen het woon-werk verkeer. Dit is een belangrijke stap in het verlagen van de filedruk op de Nederlandse wegen. Daarnaast is het verduurzamen van het woon-werkverkeer door mensen uit de auto het ov in en op de fiets te krijgen onderdeel van het plan om de hoeveelheid CO2 uitstoot te verkleinen.

Voorgaande regeling: complex en omslachtig

De regeling die vorig jaar nog gold, was gecompliceerd en zowel op financieel als administratief niveau onaantrekkelijk voor jou en je werkgever. Je kunt dus wel begrijpen dat maar weinig mensen gebruik maakte van de regeling voor de e-bike van de zaak. Wat betreft de oude regeling was namelijk een sluitende kilometeradministratie een vereiste waarin zowel iedere zakelijke als privé kilometer tot op de meter nauwkeurig werd bijgehouden. Ook voor je portemonnee was de regeling niet bepaald aantrekkelijk. Tot voor kort gold dat de economische waarde van de lease e-bike van de zaak bij het bruto inkomen werd opgeteld. Hierdoor moet je meer loonbelasting afdragen, aangezien er toen nog geen aantrekkelijke bijtellingsregeling was.

Een e-bike leasen met 7% bijtelling

Vandaag de dag is dat wel anders. Tegenwoordig wordt de e-bike namelijk hetzelfde behandeld als de auto van de zaak. Zo is voor de leasefiets ook een bijtellingspercentage vastgesteld. Deze komt uit op 7%. De maandelijkse uitgave komt voor de werknemer hierdoor neer op slechts enkele euro’s per maand. Daarnaast is het bijhouden van iedere privé kilometer geen vereiste meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *