online marketing kansen corona

Steeds meer sectoren ondervinden economische gevolgen van de maatregelen die genomen worden om het coronavirus te bestrijden. Een situatie zoals deze is uitzonderlijk en daarom liggen er bij veel bedrijven geen draaiboeken klaar over hoe om te gaan met deze situatie. Laat staan dat je weet hoe je hier op het gebied van online marketing mee om moet gaan. 

In deze tijden van onzekerheid heb je (noodgedwongen) wellicht wel de tijd om eens naar de kansen op het gebied van online marketing te kijken. Om je te helpen hebben wij 5 mogelijk online marketing kansen voor je op een rijtje gezet.

Welke kansen biedt online marketing in de huidige situatie?

In deze tijd zijn we natuurlijk met z’n allen gefocust op de bedreigingen, echter zijn er in de huidige situatie zeker ook kansen. Op het gebied van digital marketing ziet Blue Dragon, een specialist in online marketing, ook kansen. 

1. Focus op herhalingsaankopen

Op korte termijn zullen consumenten weinig risico’s nemen in tijden van corona. Wanneer consumenten angstig zijn dan vertonen ze eerder risicomijdend gedrag. Dat betekent dat mensen minder snel geneigd zijn om het risico te nemen om over te stappen naar een ander bedrijf. Het is daarom belangrijk om (extra) in beeld te komen bij bestaande klanten. Focussen op herhalingsaankopen wordt daarom steeds belangrijker. Een goede manier om onder de aandacht te blijven is het inzetten van targeting online advertising of e-mail marketing.

2. Meer zoekopdrachten in Google

Door de maatregelen die genomen zijn om corona te bestrijden hebben meer mensen tijd om in Google te zoeken naar producten en diensten. Het aantal zoekopdrachten in Google zijn dan ook enorm gestegen tijdens de corona crisis. In tijden van corona is het dus nog belangrijker om op die nummer 1 positie in Google te komen staan. Dit kan door SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren. Door te investeren in SEO scoor je “gratis” hoger in organische zoekresultaten, echter kan dit veel tijd kosten. Met SEA sta je direct bovenaan in Google, maar betaal je per klik.

3. Verandering bestedingsgedrag

Doordat mensen veel meer thuis zitten en hun geld niet kunnen besteden in openbare voorzieningen wordt een verandering in bestedingsgedrag van consumenten veroorzaakt. Er worden meer thuis producten verkocht, zoals fitnessartikelen, thuiskantoor inrichting, entertainment, verzorgingsproducten en noem zo maar op. De vraag naar producten en diensten om de tijd thuis door te komen stijgt dan ook enorm. Op deze stijgende vraag kan je natuurlijk goed inspelen in je marketingactiviteiten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × 2 =