virtual reaiity

Om als bedrijf competitief en relevant te blijven in deze voortdurend veranderende tijden is het belangrijk om op de hoogte te zijn van nieuwe trends. Wat doet de competitie, waar zit het volgende gat in de markt? 

Wat je vooral in de gaten moet houden is vooruitgang in de technologische sector. Als je kijkt naar hoe het technologische landschap is veranderd in de laatste 20 jaar, zie je immers een gigantische evolutie. Denk aan social media, communicatiemethodes en artificiële intelligentie.

In dit artikel bekijken we nog een andere technologische innovatie die in de nabije toekomst zonder twijfel een belangrijke rol zal spelen in hoe bedrijven dagdagelijks werken: virtual reality. 

Virtual reality is uitermate nuttig voor de zakelijke wereld. Er zijn heel wat toepassingen waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Wat is virtual reality?

Virtual reality is een virtuele werkelijkheid, een simulatie van een realiteit waarin gebruikers volledig worden ondergedompeld door middel van allerlei gadgets, voornamelijk een headset die je ogen en oren volledig bedekt.

Een computer creëert een digitale omgeving, speelt die af op het scherm in die headset en produceert bijpassende geluiden. Maar VR is tegenwoordig niet meer beperkt tot deze twee zintuigen. Ook je tast-, reuk-, en in sommige gevallen zelfs je smaakzin kunnen worden gesimuleerd.

Een dergelijke vorm van technologie leent zich tot allerlei toepassingen. Wist je bijvoorbeeld dat virtual reality reeds een centrale rol speelt in verschillende sectoren zoals videogaming, online casino, de automobielindustrie, online dating, pornografie, vastgoed en toerisme?

Ook voor je onderneming kan VR een handige toevoeging zijn, op meer dan één manier.

Hoe kan je VR gebruiken in je onderneming?

  1. Training en opleiding

Zoals elke ondernemer wellicht wel weet, hangt van het succes van een onderneming vaak af van het personeel. Als je met capabele, goed getrainde en gemotiveerde mensen werkt, haal je steevast betere resultaten binnen. 

Training en opleiding van (nieuwe) mensen is dus een cruciaal onderdeel van een succesvolle onderneming, maar helaas kost dat vaak veel geld en tijd, zeker als het gaat om gespecialiseerde functies. 

Met virtual reality kan je dit hele proces makkelijker maken. In plaats van iemand een rondleiding te geven – wat tijd in beslag neemt van zowel de aangeworven persoon als van degene die de rondleiding geeft – kan je simpelweg een VR-presentatie van je hele kantoor opstellen en die laten bekijken door je nieuwe aanwerving nog voor zij of hij begint.

Ook kan je voor gespecialiseerde beroepen zoals piloot of astronaut een realistische simulatie creëren van een vliegtuig of raket. Hiermee kunnen nieuwe personen oefenen zoveel ze willen, zonder enig risico. Bovendien bespaar je hierdoor heel wat tijd en kosten.

Als je een bedrijf hebt waar je mensen fysiek en gevaarlijk werk laat doen (denk aan een beveiligingsbedrijf), dan is een virtual reality-simulatie van gevaarlijke situaties een ideale manier om je personeel zo goed mogelijk voor te bereiden op bijna alles waaraan ze zich kunnen verwachten.

VR is erg flexibel en kan volledig worden aangepast aan wat voor hard- en software je gebruikt in je bedrijf. Zelfs als je je niet kan vinden in de bovenstaande situaties, is de kans dus groot dat er toch toepassingen zijn van VR waarmee je het hele trainingsproces kan stroomlijnen

2.Prototypes ontwikkelen

Als je onderneming producten ontwikkelt, dan weet je hoe complex het hele proces is tussen de ontwikkeling van het concept en het op de markt brengen van het product. Vandaag de dag maken veel bedrijven gebruik van 3D-technologie om prototypes te ontwikkelen. Dit is reeds vrij indrukwekkend en handig, maar het blijft redelijk beperkt.

Met VR kan je nog een stap verder gaan. Je kan effectief in een ruimte stappen waar (het prototype van) jouw nieuwe product staat. Je kan het in een praktische omgeving zien, en door middel van virtual reality-handschoenen zelfs gebruiken. Dat maakt het natuurlijk zeer eenvoudig om te testen, om te kijken of het effectief werkt en waar er problemen zitten.

En in tegenstelling tot het ontwikkelen van een fysiek prototype, kan je bij een VR-voorstelling meteen wijzigingen doorvoeren die zich in een mum van tijd manifesteren. Je kan ‘in real time’ een product testen en verbeteren. Stel je voor hoeveel geld en tijd zoiets je kan besparen.

Deze aanpak maakt het ook mogelijk om een heleboel testen tegelijk te laten doorgaan, hetzij door menselijke testers, hetzij door computergestuurde programma’s. Zo ontdek je heel wat meer fouten en heb je een veel grotere kans om een zo foutloos mogelijk product op de markt te brengen

3.Producten voorstellen

Net als het ontwikkelen van je producten makkelijker wordt gemaakt door VR, kan je het ook gebruiken om producten voor te stellen aan je publiek. Ga naar een beurs of persconferentie en breng wat VR-headsets met je mee. Laat reporters en andere geïnteresseerden een realistische situatie betreden waarin ze jouw product echt kunnen zien, vastnemen en gebruiken.

Niet alleen geeft het mensen de mogelijkheid om je product echt te leren kennen, het gebruik van VR om dit te doen is momenteel ook nog vrij nieuw, en zal dus zeker interesse en publiciteit opwekken. Je bent bijna verzekerd van veel belangstelling

4.Communicatie

Je bent je ongetwijfeld bewust van het toegenomen belang van thuiswerk. Steeds meer mensen werken van thuis uit, en dat heeft natuurlijk een heleboel voordelen met zich mee voor de werknemer. Denk aan een hogere productiviteit, meer motivatie en geen nood aan vervoer (en dus niet meer in files moeten staan). Ook voor de werkgever is het een kostenbesparende zaak dat werknemers van thuis uit werken. 

Het enige probleem bij een dergelijke regeling is communicatie. Het is van het grootste belang dat alle medewerkers op dezelfde golflengte zitten wat betreft werk dat moet gebeuren. Dat is iets dat niet altijd even makkelijk gecommuniceerd kan worden met een Zoom-vergadering hier en daar.

Stel nu dat je met virtual reality iedereen in een gesimuleerde versie van je kantoor kan krijgen, waarbij werknemers hun collega’s en leidinggevenden echt zien. Dat verhoogt het teamgevoel en zorgt ervoor dat de communicatie vlotter en duidelijker verloopt. 

VR kan daarnaast ook gebruikt worden om aan teambuilding te doen.

Kortom: Is virtual reality een nuttige tool voor jouw onderneming?

Zoals je kan zien zijn er een heleboel manieren waarop je virtual reality kan toepassen in jouw onderneming. De mate waarin deze technologie bruikbaar is voor jouw specifieke situatie hangt af van een heleboel factoren, en dat moet je zelf een beetje inschatten.

Desondanks is het een feit dat virtual reality een vorm van technologie is die nergens heen gaat. Elk jaar worden de toepassingen uitgebreider, realistischer, goedkoper en vooral nuttiger. 

Zelfs als je nu nog geen nut ziet in de introductie van VR in jouw onderneming, is het sowieso een goed idee om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom deze trend. Zo kan je meteen ingrijpen als je een gouden kans ziet voorbijkomen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 1 =