Voor veel ondernemers is het een prangende vraag; hoe zorg je ervoor dat alle klanten hun facturen op tijd betalen? Is het verstandig om een incassobureau in te schakelen? Beschadig ik daarmee niet de relatie met mijn klant? Gooi ik zo wellicht mijn eigen glazen in? Het zijn zomaar wat vragen waarmee men vaak worstelt. Bovendien heeft de incassobranche ten onrechte een negatief imago opgelopen, doordat er in het verleden bureaus actief waren die het minder nauw namen met de regels en er bovendien nogal agressieve methoden op nahielden of woekerprijzen rekenden.

Wat doet een incassobureau?

Een incassobureau neemt een openstaande vordering over en probeert het betreffende bedrag bij de debiteur te incasseren. De kosten die hiermee gemoeid zijn, brengt het incassobureau aan de debiteur in rekening. Als ondernemer heb je er dus zelf in principe geen kosten aan. Het is daarom voor debiteuren altijd zinvol om de confrontatie met een incassobureau te vermijden door gewoon op tijd alle betalingen te doen.

Wel of niet inschakelen?

Je hebt van een klant nog een flink bedrag tegoed. Moet je dan wel of niet een incassobureau inschakelen om het geld snel binnen te krijgen? Vaak is men bang hiermee de relatie met de klant zodanig te verstoren dat er geen nieuwe opdrachten zullen volgen. Dat is een logische gedachte. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Waarom zou je een klant willen behouden, als die zijn rekeningen niet betaalt?

Tijdgebrek

In de ideale situatie betalen alle klanten hun facturen op tijd. Helaas bestaat de ideale situatie niet en dus zul je als ondernemer altijd wel geconfronteerd blijven met slechte betalers. Dat levert extra werk op, waar je meestal helemaal geen tijd voor hebt. Je gaat ervan uit dat het allemaal goed komt en besteedt er het liefst geen aandacht aan, omdat je door moet met je werk. Maar tijdgebrek is de grootste valkuil met betrekking tot het debiteurenbeheer en als die situatie zich voordoet, kun je overwegen om het uit te besteden aan een professionele organisatie.

Diverse voordelen

Het zogenaamd outsourcen van het debiteurenbeheer levert voor een ondernemer diverse voordelen op. Je houdt meer tijd over om datgene te doen waarin je goed bent en waarmee jij je geld verdient. Tegelijk wordt een duidelijke structuur in het debiteurenbeheer aangebracht en worden al je klanten consequent benaderd met betrekking tot hun betalingen, hetgeen duidelijkheid schept.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + twintig =