voetbal

Dat voetballers altijd alleen maar met voetbal en luxe bezig zijn, is absoluut niet waar. Oké, sommige spelers geven alleen maar geld uit, maar er zijn ook voetballers die hun geld investeren door te ondernemen. Sommige spelers doen dit zelfs heel goed. We beschrijven een paar zeer succesvolle ondernemende voetballers van de laatste jaren. Onder meer Demy de Zeeuw, Mathieu Flamini en Marc Overmars.

Tommie van der Leegte

We beginnen met een minder voor de hand liggende naam, namelijk die van voormalig PSV-speler Tommy van der Leegte. De middenvelder is familie van Wim van der Leegte, de oprichter van het internationale familiebedrijf VDL, en daar maakt hij dankbaar gebruik van.

Tommie van der Leegte, die regelmatig in het nieuws kwam tijdens en na zijn carrière, belegde zijn geld in een deel van het familiebedrijf, waarin ook zijn broer Bas als directeur werktte. Ze maakten samen stadionstoeltjes en verkochten dit onder meer aan Vitesse en FC Twente. De grootste klapper maakten ze echter met een bestelling uit Irak, waar ze 80.000 stoeltjes aan verkochten. Een mooie stap voor Tommie, die samen met zijn broer inmiddels ook Ajax als klant naar binnen gesleept heeft.  

Marc Overmars

Het verhaal van Marc Overmars is niet alleen maar succesvol. De voormalig buitenspeler van onder meer Ajax, Arsenal en FC Barcelona, was lange tijd de duurste speler van Nederland. Dat kwam door zijn transfer van Arsenal naar Barcelona, dat 87 miljoen gulden (40 miljoen euro) voor hem betaalde. Daarmee staat hij nog altijd in de top 5 duurste Nederlandse spelers aller tijden, terwijl deze transfer al in 2000 plaatsvond.

Marc Overmars is tegenwoordig technisch directeur bij Ajax, dé favoriet voor winst in de Nederlandse Eredivisie. De Amsterdamse club staat bovenaan in de competitie en werd de afgelopen twee seizoenen ook eerste.

Met zijn inkomsten tijdens zijn carrière investeerde Overmars veel in vastgoed. Daarmee werd hij één van de rijkste voetballers en stond hij zelfs tijdelijk in de Quote 500. Het maakt Marc netto niet veel uit, maar hij streeft wel altijd het hoogst haalbare na. Dat lukte hem niet met zijn investering in de kledingindustrie. Het merk Eleven, wijzend op zijn rugnummer 11, redde het niet en ging failliet.

Demy de Zeeuw

De volgende in dit lijstje laat zien hoe je wel succesvol kunt zijn in de mode. Demy de Zeeuw startte nog tijdens zijn carrière met het merk Balr en is daar nog altijd eigenaar van. Samen met Eljero Elia, Gregory van der Wiel en internetondernemers Juul Manders en Ralph de Geus zette Demy de Zeeuw het lifestyle merk Balr op. 

Met een geweldige marketingmachine erachter, gesteund door onder meer 433, één van de grootste accounts op Instagram, loopt het merk als een tierelier. Het bedrijf zorgt vooral online voor een enorme naamsbekendheid

Van der Wiel en Elia besloten er enkele jaren terug uit te stappen, maar De Zeeuw ging door. Samen met De Geus en Manders zette hij een immens populair merk neer, dat door veel bekende voetballers gedragen wordt. Ze maken daar dan ook dankbaar gebruik van en zetten bekende spelers als Cristiano Ronaldo maar wat graag in voor hun verkoop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie + 13 =