hr

Ben jij onlangs gestart als ondernemer en wil je personeel gaan aannemen? Of timmer je juist al even aan de weg als ZZP’er en voel je vanaf nu de behoefte om versterking te gaan regelen? Het aannemen van je eerste medewerker kan nogal overweldigend zijn. Daarom geven wij je een aantal tips rondom HR waar je als beginnende ondernemer mee te maken zult krijgen. Zo weet je wat er te doen staat en kun je de juiste keuzes maken.

Wet- en regelgevingen

Werknemers worden in Nederland beschermd door tal van wetten en regelgevingen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als arbeidscontracten, maar ook rondom uitkeringen bij uitval of pensioenen. Het aannemen van een medewerker begint bij het opstellen van een arbeidscontract. Deze moeten kloppend en correct zijn, met oog voor de juiste zaken. Niet alleen financieel, maar ook op secundaire voorwaarden als reiskostenvergoedingen of pensioenen. Ben je als bedrijf onderdeel van een sector met CAO? Dan dient je arbeidscontract ook daaraan te voldoen. Neem de tijd om een eerste arbeidscontract (of contractmodel) op te stellen en schakel wellicht een juridisch adviseur of medewerker hiervoor in om het te controleren. Dat bespaart je in de toekomst veel tijd!

Goed werkgeverschap

HR is veel meer dan het op tijd uitbetalen van de lonen en voldoende verlofdagen geven. HR gaat ook over goed werkgeverschap. Een werknemer is waarschijnlijk veel van zijn of haar tijd aanwezig op jouw werkvloer en het werk wordt een groot onderdeel van zijn of haar leven. Daarom dien je ook oog te hebben voor andere, meer ‘soft, HR taken. Denk bijvoorbeeld aan een gezonde werkomgeving, voldoende tijd en aandacht voor hoe het de werknemer bevalt, oog voor de privésituatie van de werknemer en voldoende beoordelings- en feedback momenten. Zorg dat je hele HR beleid dus van A tot Z is ingericht en over nagedacht, juist als de arbeidscontracten getekend zijn kan HR zoveel meerwaarde bieden voor een werknemer.

Automatiseer taken met HR software

Iedere maand moeten de lonen worden betaald, ieder jaar dient er vakantiegeld worden uitgekeerd, regelmatig wil de werknemer verlof aanvragen. Allemaal terugkerende taken die eigenlijk altijd uit dezelfde handelingen bestaan. Bij één werknemer valt dit nog wel handmatig te doen. Maar wat als je de ambitie hebt om in de toekomst nog verder door te groeien? Dan heb je al snel geen tijd meer over om te doen wat je eigenlijk echt wilt doen: ondernemen en je bezig houden met de core business van je bedrijf.

Daarom is het advies om meteen vanaf het aannemen van je eerste werknemer na te denken over HR software. Met de juiste software automatiseer je namelijk de terugkerende taken, waardoor je maandelijks veel tijd overhoudt. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch uitbetalen van de lonen en het opsturen van een loonstrookje. Of geef je werknemers zelf toegang tot hun online HR systeem waarin ze geautomatiseerd verlof kunnen aanvragen. Met één druk op de knop kun je dit vervolgens goedkeuren, waardoor je niet langer zelf alles hoeft te onthouden of verwerken in bijvoorbeeld een excel-bestand. Dit zijn slechts voorbeelden van de voordelen van HR software.

Door Redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *