Thuiswerken

De ideale thuiswerkdag is voor iedereen anders. De een gaat nog even sporten in de ochtend, de ander slaapt liever uit tot het laatst mogelijke moment. Het indelen van je dag is ook een kwestie van gewenning: je richt je dag zo in, omdat je dat altijd zo doet. Daarom is het soms best even goed om dit patroon te doorbreken, om te kijken of je van een andere structuur meer energie krijgt. Onderstaande tips kunnen jou helpen om jouw thuiswerkdag naar een hoger niveau te tillen!

Begin de dag goed

De ochtend is het belangrijkste onderdeel van de dag. Dit wordt vaak gezegd, want er zit ook zeker een kern van waarheid in. Je ochtendroutine bepaalt namelijk je mindset voor de rest van de dag. Bovendien is je stressniveau in de ochtend het hoogst. Genoeg redenen om er iets mee te doen toch? Ga daarom voor je werk iets doen waar jij écht van ontspant. Een rondje wandelen bijvoorbeeld werkt goed om tot rust te komen. Daarnaast helpt yoga of sporten in de ochtend om stress tegen te verminderen. Heb jij niet veel tijd voor je begint met werk? Het lezen van een boek in de ochtend, in plaats van het staren naar je telefoon, is al een hele verbetering!

Ga er goed voor zitten

Het is verleidelijk om vanuit je bed, in je pyjama, jezelf direct naar je bureau te verplaatsen. Een joggingbroek zit nu eenmaal lekkerder dan een spijkerbroek. Bovendien heeft niemand door dat jij met zo’n comfortabele broek aan het werk bent. Toch is het beter voor je productiviteit te als je je kleedt alsof je naar kantoor gaat. Je creëert hiermee een representatief gevoel. Hoe jij je voelt, heeft dan ook weer invloed op hoe jij aan de slag gaat! Een speciale bril om het blauwe licht van je beeldscherm te verminderen, maakt deze outfit helemaal af. Zo zijn er verschillende brillen met een blauwlichtfilter die jou prettiger laten werken. Draag je normaal gesproken lenzen? Geen zorgen: deze brillen zijn er ook zonder sterkte! 

Neem écht even pauze

Vaak zijn de pauzes die we nemen, niet echte pauzes. Een kwartiertje op je telefoon scrollen of een paar filmpjes op Youtube kijken, geeft je namelijk weinig tot geen rust. In je pauze is het daarom essentieel om even weg te lopen van je laptop en je telefoon. Een wandeling, even kletsen met iemand of lezen zijn goede opties om jezelf weer op te laden. Zo ben je er zelf bewust van dat je ook echt pauze aan het nemen bent. Een pauze is namelijk pas effectief als je zelf het gevoel hebt dat het je werkdag productiever gaat maken. Wacht ook niet met het nemen van pauze tot je lichaam het aangeeft, want dan is het vaak al te laat. Werk daarom gestructureerd én plan je pauzes in!

Door Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + 4 =