car

ZZP’er of MKB? Of juist groot zakelijk? In ieder bedrijf is de efficiëntie te verhogen. En wij hebben een aantal trucs voor je. Of we dat met je willen delen? Natuurlijk!

Iets waar je als ondernemer (of zakelijke rijder) absoluut geen tijd aan kwijt wilt zijn, is rittenregistratie. Sterker nog: je wilt er niet eens aan (hoeven) denken. Daarom raden wij aan om zoiets uit te besteden aan een partij die weet wat ze aan het doen zijn. Met goede hardware, een duidelijke app of online platform. 

Zakelijk of privé? Dat is iets waar je goed over moet nadenken. Waarom? Omdat je namelijk jouw privéritten moet onderscheiden van de zakelijke. Zowel bij een zakelijk voertuig als privé. Als ondernemer kun je ervoor kiezen om een privé voertuig te rijden, ook voor de zakelijke ritten. En dan kun je het beste gebruik maken van een declaratie knop: dit is een knop waar je gemakkelijk mee aan kunt geven hoeveel kilometers en welke kilometers jij wilt declareren aan het eind van de maand. Zo druk jij je winst en hoef je minder belasting te betalen. 

Heb je een auto van de zaak? Dan kun je wel of geen bijtelling betalen. Bijtelling is persoonsgebonden, dus let daarop. Mocht je geen bijtelling willen betalen, dan ben je verplicht om een kilometerregistratie bij te houden. Je kunt dan kiezen om gebruik te maken van de privé/zakelijk-schakelaar. Deze schakelaar onderscheidt jouw zakelijke ritten van privé. Zo heb je direct duidelijk of je minder of meer dan 500 KM privé per kalenderjaar rijdt. Deze rittenregistratie moet aan strenge eisen voldoen volgens de Belastingdienst. Doe je dat niet? Dan heb je kans op een bekeuring van 70% van de nieuwwaarde van de auto, inclusief BTW en BPM. En dat is natuurlijk zonde van het geld. 

Zo’n rittenregistratie, wordt overigens ook wel kilometerregistratie genoemd, kan volledig geautomatiseerd worden geregeld. Inclusief een declaratieknop. Of privé/zakelijk-schakelaar. Op die manier ben jij voorzien van rittenregistratie, kun je bijtelling en hoge boetes voorkomen, maar kun je ook onnodige administratie uit handen geven. En onnodige administratie is voor niemand leuk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 + twintig =