kantoor

In de laatste jaren is men steeds bewuster geworden van het feit, dat dagelijkse handelingen een negatieve impact kunnen hebben op milieu en mens. Deze bewustwording zet zich door in de zakelijke omgeving, waardoor bedrijven steeds meer aandacht schenken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Maar wat is precies maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe kun je hier als bedrijf een goede invulling aan geven? In dit artikel leggen wij jou alles uit dat je moet weten over MVO!

Wat is de betekenis van MVO?

MVO is de afkorting voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit betekent dat een organisatie bewust is, dat het een impact maakt op milieu, mens en dier. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, heeft een goede balans gecreĆ«erd tussen die impact en de winst die ze maken. 

Hoe zet je MVO in?

Als organisatie kun je op verschillende manieren hier invulling aan geven. Zo kun je duurzamer worden in het bedrijfsproces of je doet iets terug voor de maatschappij. Let hier wel bij op; het is van belang dat je actief waarde toevoegt aan de samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een continu proces, die zich altijd zal verbeteren. Van tijd tot tijd een goed doel (financieel) steunen is dus niet MVO. 

Om maatschappelijk verantwoord te ondernemen is het essentieel om eerst intern te verduurzamen, voordat je naar buiten communiceert dat je belang erbij hebt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat afval gescheiden kan worden, door middel van een recycle-bak. Maar een belangrijk aspect dat veel bedrijven vergeten, is dat goede arbeidsomstandigheden hier ook bij horen. De zogeheten wurgcontracten in sales banen zijn hier ook een voorbeeld van. 

Volg het MVO-beleid op

Iedere branche heeft een bepaald beleid op MVO, met bepaalde richtlijnen om dat waar te kunnen maken. Denk hierbij aan de manier van productie, distributie, energie of afvalverwerking. Wanneer het bedrijf eenmaal voldoet aan het MVO-beleid, kun je dat hanteren als een keurmerk. 

Wat zijn de voordelen van MVO?

In eerste instantie zijn de voordelen dat je gezond beleidssysteem hanteert, die een positieve uitpakking heeft op de omgeving. Maar als bedrijf kun je nog meer vruchten plukken, wanneer jij maatschappelijk verantwoord onderneemt. Zo zal jouw imago flink verbeteren, waardoor je interessant bent voor potentiƫle partners en klanten.

Een ander voordeel die erbij komt kijken, is dat je kans maakt om gebruik te mogen maken van subsidies of andere vormen van kostenbesparing. De overheid steunt namelijk bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Houd hierbij wel rekening, dat er in eerste instantie altijd wordt gevraagd naar het MVO-beleid. Zonder dit keurmerk staat het bedrijf een stap achter.

Tot slot, is het voordeel dat je door middel van MVO jezelf kunt onderscheiden van de concurrentie. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door de klanten of relaties in jouw duurzame proces mee te nemen. De mensen die Nespresso drinken, krijgen bijvoorbeeld de keuze om hun lege koffiecups in een speciale zak te deponeren. Deze lege koffiecups worden gerecycled, waarna er weer nieuwe cups van worden gemaakt. In deze situatie wordt er niet alleen duurzamer ondernomen, er wordt tevens ook veel geld bespaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie − twee =