slehchte zithouding

Een kantoorbaan? Zo voorkom je lichamelijke klachten na werktijd

Na een dag hard gewerkt te hebben keer je lekker naar huis. Tot dat je last begint te krijgen van je rug. Je zal wel wat moeten veranderen, want zonder verandering krijg je alleen maar meer last van je rug. Wat zijn de oorzaken van deze kwaaltjes? En hoe zorg je er voor dat je kantoorbaan pijnvrij blijft? In dit artikel staat een gezonde werkstijl op kantoor centraal.

Welke lichamelijke klachten komen het meest voor?

Hieronder is er een selectie gemaakt van de meest voorkomende kwaaltjes op kantoor. 

Pijn aan je rug – Er zijn ontzettend veel mensen die met een gebogen rug over hun stoel hangen. Al bij het aan komen lopen zie je wie een verkeerde houding heeft aangenomen. Meestal ervaar je pas de pijn als je opstaat. Vaak wordt de pijn de volgende dag nog erger. Het is dan echt aan te raden om je werkplek anders in te richten!

Klachten aan je pols – Een verkeerde muis en een slecht opgestelde toetsenbord kunnen leiden tot RSI. Dit heet ook wel ‘muisarm’. Begin je last van je polsen te krijgen? Ergonomische toetsenborden verlagen de druk op de onderarmen, waardoor de klachten gaan verminderen. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat een harde werker met zijn vingers tot 32 kilometer aflegt. Een toetsenbord is dus een erg belangrijk onderdeel van de computer.

Spierpijn in je nek – Je monitor moet op de juiste hoogte worden afgesteld. Gebeurt dit niet, dan spannen je nekspieren zich steeds aan. Samen met warme en koude lucht zorgt dit voor spierpijn. Je postuur verandert en de pijn kan een lange tijd aanblijven. 

Vermoeide ogen op werk – Te lang achter een monitor zitten heeft tot gevolgd dat de ogen moe worden. Het licht van het scherm zorgt er voor dat de ogen langzaam moe beginnen te worden. Hierdoor kan je je minder goed concentreren en ook minder goed lezen. Daarom is het verstandig regelmatig pauze te houden.

Zitten is het nieuwe roken

40 uur in de week zitten met een half uur pauze inbegrepen. In Nederland is dat heel normaal. In de toekomst gaan er door de digitalisering steeds meer zittende beroepen bijkomen. Wanneer je benen een lange tijd in een beroerde houding zitten heeft dit een slechte invloed op de stofwisseling. Dit heeft tot gevolg dat binnen gekregen suikers worden omgezet in vet. Dit leidt dus tot overgewicht.

3 tips om klachten op je werkplek te voorkomen

Zonder iets te doen worden de bovenstaande kwaaltjes van kwaad tot erger. Hoe zorg je er voor dat je geen klachten meer krijgt? Hieronder staan 3 belangrijke tips:

Stel de bureaustoel goed in – Volgens de arbowet moet de stoel in hoogte versteld kunnen worden. Het is belangrijk dat je je bureaustoel op de juiste hoogte instelt. Denk ook aan de armleuningen, rugsteun en zitdiepte. 

Zet je bureau op de juiste hoogte – Heb je wel eens staand gewerkt? Het is goed om zo nu en dan af te wisselen door te staan en te zitten. Hierdoor verbrand je meer calorieën!

Verlaag de belasting van je onderarmen – Ergonomische toetsenborden verlagen de afstand tussen de muis en de onderarm. Hierdoor is de kans een stuk kleiner dat je RSI gaat oplopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *