vergadering

Een hogere klanttevredenheid bereiken doe je zo

De klant staat meer dan ooit centraal en daar is als ondernemer op allerlei terreinen nog winst mee te boeken. De beste manier om een hogere klanttevredenheid te bereiken, is door een gebruiksvriendelijk totaalconcept te bieden. Het draait namelijk allemaal om een soepele klantreis van begin tot het einde. Daarna volgt er geen definitief afscheid, maar wel een groet met de boodschap ’tot ziens’. Deze gang van zaken is in de online wereld al helemaal ingeburgerd, maar is ook op fysieke locaties uitvoerbaar. Ontdek hier een aantal voorbeelden om op fysieke locaties een optimale klantreis te bieden die tot een hogere klanttevredenheid leidt.

Online kijken, scannen en direct kopen

Klanten zijn gewend om online te shoppen en vinden dat een prettige manier van winkelen. Waarom dan niet deze methode ook op fysieke locaties doorvoeren? Zo krijgt een klant die een fysieke winkel bezoekt het complete assortiment voorgeschoteld. Het vervolg is dan simpel, want de klant hoeft alleen maar een artikel te selecteren. Daarna is het mogelijk om direct af te rekenen. Het voordeel met een dergelijke self service kiosk is dat de artikelen  fysiek in de winkel aanwezig zijn. Bij de supermarkten is dit fenomeen van boodschappen zelf scannen al ingeworteld en wordt er veel gebruik van gemaakt. Klanten hoeven niet meer achterin de rij aan te sluiten en zijn zelfstandig actief in de afhandeling van de koop. Deze toepassing is op allerlei manieren vorm te geven.

Combineer fysiek en digitaal winkelen

Een hogere klanttevredenheid is op meerdere manieren te bereiken. Snelheid is een kenmerk dat klanten waarderen net als een goede informatievoorziening. De persoonlijke service is in dat opzicht te vervangen door fysiek en digitaal winkelen te combineren. Bijvoorbeeld als het gaat om de informatievoorziening. Klanten waarderen het als er een interactieve optie is om uitgebreide informatie over een product of dienst te krijgen. Het gebruik van een touch table is daar een voorbeeld van. Om de klanttevredenheid verder te verhogen, zijn er nog een aantal tips.

Extra tips voor hogere klantwaardering

Klanten waarderen een beloning, zoals een korting op een volgende aankoop. De waardering is nog groter als er een verrassend element in zit. Bijvoorbeeld door een product gratis weg te geven. Mocht een klant een klacht hebben dan is het belangrijk daar serieus op in te gaan. Ook een goede klachtafhandeling draagt namelijk bij aan een hogere klanttevredenheid en daar speelt de klantenservice natuurlijk een grote rol in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *