Sollicitatie

Uit nieuw onderzoek blijkt dat sollicitanten het meest op een maandag hun motivatiebrief met CV de deur uitsturen. In dit artikel lees je waarom dit zo is. 

Goed begin is het halve werk

Recruitmentbureau Robert Half analyseerde de sollicitaties van 2020 en deelt de meest opvallende uitkomsten met het publiek. Hieruit blijkt dat de maandag de populairste dag van de week is om te solliciteren. Dik 20% van de sollicitanten besluit namelijk op de eerste dag van de week een kans te wagen op een nieuwe baan. Dat is beduidend meer dan de dagen daarvoor, want in het weekend zijn sollicitanten het minste druk in de weer met sollicitaties. Op zaterdag en zondag vindt een sollicitatie met achtereenvolgens 7% en 8% het minst vaak voor. 

Maandagochtend is populair

Volgens de analisten is hier een duidelijke redenering voor. Werkzoekenden denken in het weekend nog eens goed na over het komende besluit. In de vrije tijd worden alle voors en tegens afgewogen waarna men op maandag met een frisse start wil beginnen aan de week. De meesten doen dit ‘s maandags trouwens in de tijd van de huidige baas. In de analyse is namelijk ook gekeken naar het tijdstip waarop mensen hun sollicitatie het liefst versturen. Hieruit blijkt dat sollicitanten het meest onder werktijd hun interesse bij een andere werkgever laten zien. Een derde solliciteert snel tijdens de lunchpauze.

Drukte in eerste lockdown

Uit het onderzoek blijkt verder dat in 2020 de meeste sollicitanten in mei een nieuwe baan zochten. Ook hier is wederom een duidelijke verklaring voor te geven. In maart en april was het de meest onrustige tijd met de grootste klappen door het uitbreken van het coronavirus. Daarom gingen er vooral aan het einde van de eerste lockdown veel sollicitaties de deur uit. De maand mei is namelijk goed voor 14% van alle sollicitaties in 2020. Dat is beduidend meer dan bijvoorbeeld aan het einde van het jaar. In november schrijven slechts 4,4% van alle sollicitanten een motivatiebrief voor een nieuwe baan of maken die maand een PiCompany test of SHL test tijdens de sollicitatieprocedure.

Digitalisering van sollicitatie

Als laatste is ook een derde trend van de sollicitatiemarkt in 2020 duidelijk te beredeneren. De analyse laat zien dat het sollicitatieproces in 2020 minder tijd in beslag nam. Dit komt logischerwijs door de digitalisering van het proces. Kandidaten waren niet langer welkom op de (dichte) kantoren voor een fysiek sollicitatiegesprek. Tel daarbij op dat de agenda’s door de lockdown sowieso overwegend leeg waren, waardoor het makkelijker was om een gaatje in de agenda te vinden. Aan de bedrijfszijde bleek dat men genoeg zorgen aan het hoofd had, waardoor er sneller keuzes werden gemaakt. Hierdoor ging het hele sollicitatieproces een stuk sneller in 2020. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − 3 =