Met een merknaam kun je jouw producten of diensten onderscheiden van concurrenten. Een merk maakt jouw herkenbaar voor de consument, zodat ze kunnen bepalen of ze voor jou moeten kiezen.

Sterk merkbeleid met een goede merkstrategie draagt hieraan bij, maar de basis is een sterke merknaam. We vroegen merkengemachtigde Maarten Koolen om tips.

Waarom moet je registreren?

Een merknaam moet aan allerlei eisen voldoen, anders kan je het niet als merk registreren en een niet-geregistreerd merk kan problemen geven. Zo weet je zonder merkregistratie niet of je de naam of het logo mag gebruiken en dus niet (onbedoeld) merkinbreuk pleegt.

Pas na registratie heb je zekerheid dat je de naam mag gebruiken en niet zomaar kan worden aangesproken, aldus Koolen.

Is inschrijving bij de KvK dan niet al genoeg?

Inschrijving van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel is een hele goede en belangrijke eerste stap. Maar het geeft je maar hele beperkte bescherming. Dit komt omdat handelsnaamrecht heel lokaal bepaald is. Je krijgt bescherming in je eigen vestigingsplaats, maar niet daarbuiten.

Althans, sinds het internet is voor webshops die landelijk opereren wel te stellen dat het meer dan lokale bescherming biedt, maar het alleenrecht op de naam krijg je zeker niet.

Als je wilt voorkomen dat andere partijen adverteren met jouw naam binnen zoekmachines, dan is een merkregistratie nodig. Anders zal bijvoorbeeld Google gewoon advertenties op jouw naam door concurrenten toestaan.

4 tips voor een goede merknaam

Omdat een merk aan veel voorwaarden moet voldoen, geven we 4 tips. Op die manier weet je zeker dat jouw merk opvalt, goed te beschermen is en dus meer omzet oplevert.

De basis van een merk, is dat het:

  1. Herkenbaar is
  2. Niet verwarrend is met andere merken
  3. Eenvoudig is
  4. Goed is vast te leggen

Wat maakt een merk herkenbaar?

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, zorg ervoor dat jouw merknaam niet beschrijft wat je doet. Als je jezelf DE BESTE MAKELAAR noemt, dan kan de consument jou niet onderscheiden van andere makelaars.

Stel je eens voor dat je in de auto zit en je hoort een reclame voor ‘de beste makelaar’. Op kantoor ga je eens zoeken en ontdek je dat er wel 100.000 zoekresultaten zijn voor die term. Niemand zal dan weten welk bedrijf er achter de radioreclame zat.

Het is dan ook beter om een naam te kiezen die niets zegt over wat je doet. Denk bijvoorbeeld aan Apple. Zegt niks over telefoons en computers, maar kan bijvoorbeeld niet als groenteman.

Diesel voor kleding. Kan perfect natuurlijk, maar het kan niet als merk voor brandstof.

Hoe voorkom je verwarring met oudere merken?

Soms komt het voor dat partijen graag willen aanhaken bij andere, oudere of bekendere merken. Zo komen we regelmatig merken tegen die dingen willen gaan bezorgen op abonnementsbasis met HELLO in de naam. Knipoog naar HELLOFRESH, maar niet per se verstandig.

HelloFresh kan daar namelijk op reageren door bezwaar te maken en dan heb je geld weggegooid aan een merkaanvraag, zonder dat het wordt ingeschreven.

Ook namen gebruiken die lijken op andere merken is niet verstandig. Je krijgt dan vroeg of laat gedonder en moet mogelijk je naam veranderen.

Waarom is een eenvoudige naam belangrijk?

Eenvoudige namen zijn makkelijk te onthouden. HPX2 hars is bijvoorbeeld geen makkelijke naam en het kost dan ook heel veel tijd en geld om dit in de hoofden van de consument te krijgen.

Maar denk je aan bestaande woorden, zoals Apple, dan zul je zien dat die goed te onthouden zijn voor mensen als ze maar niets zeggen over de producten of diensten die worden geleverd.

Wat maakt een merknaam goed vast te leggen?

Beschrijvende woorden en algemene termen moeten namelijk beschikbaar blijven voor iedereen. Je kunt ‘boekhandel’ niet vastleggen als boekwinkel.

Deze woorden moeten namelijk voor iedereen te gebruiken blijven om aan te geven wat voor organisatie het is.

Uiteraard kan je wel Boekhandel Janssen als merk registreren. Dan heft Janssen het beschrijvende deel van het merk op en zal het niet worden geweigerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *